“פותחים את הראש” לרפואה מקוונת

מטרת מאמר זה הוא “לפתוח את הראש” לנושא של רפואה מקוונת (טלה- רפואה), רפואה מרחוק וכיצד ניתן להשתמש באפשרות הזו לצרכים רפואיים.

 

מדוע חשוב להעלות את בנושא למודעות?

הרי יש שיאמרו שכאשר הכלי יתפתח נשתמש בו.

מדוע להיות מעורבים בתהליך?

מפני שאם אנו לא נעצב את השירות, אחרים כמו חברות תוכנה והממסד הרפואי יעצבו את התחום עבורנו. חשוב שהמשתמשים (הרופאים ומטופלים) כמשתמשי קצה ) יהיו מעורבים בעיצוב התהליך. עלינו כמשתמשים לבחון מה הם הצרכים שלנו והאם קיימות כיום אפשרויות טכנולוגיות שיכולות לתת מענה לאותם צרכים.

 

מהי רפואה מקוונת או טלה- רפואה?

רפואה מרחוק נחלקת ל – 4 תתי תחומים:

מידע רפואי מרחוק

החינוך הרפואי

ניטור מרחוק

מרפאות מקוונות

 

ניתן לחלק כל אחד מהתחומים הנוסף לסינכרוני ולא סינכרוני. דוגמא לפעילות סינכרונית היא טלה – פסיכיאטריה בו המטפל והמטופל מקיימים שיחת וידיאו בו זמנית.

בטלה- דרמטולוגיה הפעילות היא אסינכרונית: מטופלים שולחים לרופא תמונה של נגע עורי והרופא בזמן אחר מקבל החלטות רפואיות אותן מעביר למטופלים.

 

מי מעורב בתחום זה כיום?

 

המפתחים העיקריים של מערכות לרפואה מרחוק הינם גופים שנענו לצרכים של השטח, לדוגמא – באלסקה קיים צורך לתת מענה לאוכלוסיה מבודדת המתקשה להגיע לשירותים רפואיים בעיקר בחורף. מערך טלמדיצין מרשים הוקם שם לפני 20 שנה ומופעל בעיקר על ידי אחיות.  גם באוסטרליה יש מסורת ארוכת שנים של שירותים מקוונים גם בתחום החינוך ומי שמתגורר במרחק מעל שעתיים נסיעה יכול לקבל את השירותים הרפואיים באופן מקוון. גופים כמו אירגוני הבריאות הבינ”ל ורשויות החלל גם הם מכוונים לתת מענה מקוון ממרחק.

 

לקריאה נוספת כללית על טלה רפואה:

חוזר מנ”כל- אמות המידה להפעלת שירות בריאות מרחוק (טלה-בריאות/טלה-רפואה/Telemedicine)

סמינרים בנושא באנגלית

המלצות מעשיות שכתבנו בנושא – כיצד לבצע ביקור מקוון צעד צעד

2019-02-17T19:23:31+00:00